Historik och kuriosa
Älvdalens kommun avsatte i början av 1890-talet en miljon kronor till byggandet av en järnväg mellan Älvdalen och Mora. Efter noggranna undersökningar söktes koncession, som beviljades den 24 augusti 1894. Den 1 november 1900 kunde Mora-Älvdalens Järnväg (MEJ), Älvdalsbanan, öppnas för allmän trafik. Tyvärr dröjde det inte längre än till 1906 innan järnvägen gick i konkurs och så småningom köptes upp av Falun-Rättvik-Moras Järnväg (FRMJ). Denna järnväg blev i sin tur uppköpt av Gävle-Dala Järnvägar (GDJ) den 1 januari 1920.
Den 1 juli 1947 förstatligade GDJ. SJ bedrev person- och godstrafik på Älvdalsbanan fram till den 1 september 1961, då persontrafiken lades ned. Under 1980- och 1990-talen rustades banan upp, men den nordligaste delen, 3 km mellan Märbäck och Älvdalen revs upp 1995. Sedan 1997 trafikerar privata aktörer banan med framförallt timmer. Den 2 november 2016 dömdes den kombinerade väg- och järnvägsbron vid Oxberg ut på grund av bland annat rostangrepp. Tågtrafiken stoppades tills man den 21 juni 2017 fått en beredskapsbro på plats. Den provisoriska bron är även den en kombinerad bro. Två nya separata permanenta broar ska vara på plats 2020/2021.
Helt nedlagd är inte persontrafiken. Varje år i mars körs Vasaloppstågen från Mora till Oxberg med tävlande till Tjejvasan och Kortvasan, som går mellan Oxberg och Mora.
Intryck från vår cykling
Vi cyklade mellan Mora och Älvdalen den 27 juni 2018. Här ligger järnvägen kvar, så för att göra turen lite roligare passade vi på att cykla Vasaloppsleden, från Mora till Hökberg. Planen var att vi skulle cykla Vasaloppsleden ända fram till Oxberg, men efter de oerhört branta backarna upp till Hökberg, fick Vasa klara sig utan oss. Men på vägen dit hittade vi både Läde och Hökenbergs banvaktstugor, eftersom Älvdalsbanan här går parallellt med Vasaloppsleden.
Efter Hökberg cyklade vi en lika brant backe ner till landsvägen, som passande nog heter Vasaloppsvägen. Vi passerade här Gopshus och Oxbergs stationshus. Bron över Österdalälven kallas Oxbergsbron och är en av Sveriges få kombinerade landsvägs- och järnvägsbroar. Innan vi cyklade över bron passerade vi Oxbergbrons banvaktstuga. På den fortsatta vägen till Älvdalen passerade vi Gåsvarvs station.
Strax innan Älvdalen passerade vi en häxbränningsplats. I Sverige hölls mellan 1668 och 1676 häxprocesser på många platser och omkring 300 personer, flest kvinnor, avrättades och brändes på bål. Till Älvdalen kom häxhysterin på sommaren 1668, där ett trettiotal personer ställdes inför rätta. Av dessa dömdes arton till döden. Av de dömda var det en som dog i fängelset och tio som frikändes. Den 19 maj 1669 halshöggs och brändes de övriga sju, varav sex kvinnor och en man, just på den platsen vi passerade.
Efter denna mörka utläggning kan vi konstatera att solen sken på oss hela dagen ända fram till Älvdalens station. Förutom mödorna i Vasaloppsspåret gick cyklingen mycket bra den här dagen. Det blev ju mest asfaltsväg, eftersom järnvägen ligger kvar. Den sista kilometern till slutmålet, Älvdalens station, har man asfalterat banvallen till cykelväg.
Snabbfakta
- 1435 mm
- 41 km
- 24 augusti 1894 beviljas koncession
- 17 juni 1900 öppnas för provisorisk trafik
- 1 november 1900 öppnas Mora-Älvdalens Järnväg (MEJ) för allmän trafik
- 1900–1909 sköter Mora-Vänerns Järnväg (MVJ) trafiken
- 1906 går MEJ i konkurs
- 1 maj 1909 övertar Falun-Rättvik-Moras Järnväg (FRMJ) MEJ
- 1 januari 1920 övertar Gävle-Dala Järnvägar (GDJ) FRMJ
- 1 juli 1947 förstatligas GDJ
- 1 september 1961 upphör all persontrafik på Älvdalsbanan
- 1995 rivs sträckan Märbäck-Älvdalen, 3 km
- 2016 döms den kombinerade väg- och järnvägsbron ut
Länkar
http://www.jarnvag.net/banguide/mora-marback
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84lvdalsbanan
http://www.historiskt.nu/normalsp/gdj/mej/mej_snabbfakta.html
https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4xprocessen_i_Mora