Säröbanan

Historik och kuriosa
I Särö, 25 km söder om Göteborg, fanns i slutet av 1800-talet en grosshandlare som hette Ygberg. Han ville förbättra kommunikationerna med Göteborg och var drivande i frågan att bygga Säröbanan. 1901 bildades Göteborg-Särö Järnvägsaktiebolag och man fick koncession för järnvägsbygget, som stod färdigt 1903. Däremot fick man inte tillstånd att bygga järnvägen till Göteborg Central, istället fick man bygga stationen vid Karlsroplatsen, i närheten av Slottsskogen. När man i början av 1960-talet skulle bygga en ny trafikled rev man stationshuset och satte upp ett kioskliknade stationshus vid Linnéplatsen.

När man planerade järnvägen var det meningen att den skulle elektrifieras, men dessa planer ändrades för att man skulle spara pengar. Säröbanan är mest känd för sina badtåg, för övrigt var det svårt att få ekonomi i trafiken. I mitten av 1950-talet ersattes ånglokstrafiken av motorvagnar. I och med att Säröbanan inte har förbindelse med övriga järnvägar i Sverige hade man problem med att frakta bort de gamla tågen och få dit de nya rälsbussarna. Till detta fick han ta hjälp av spårvägstrafikens spår.  1962 togs trafiken över av Göteborgs Spårvägar och motorvagnarna målades i spårvägstrafikens blå-vita färger. Den 31 december 1965 lades trafiken ned. Länk till karta.

Våra intryck från cyklingen
Vi cyklade Säröbanan den 14 juni 2008. Banvallen är asfalterad hela vägen och lättcyklad. Däremot finns det inte många stationshus kvar längs vägen. Vi startade i Särö och cyklade till Slottskogen. På vägen hittade vi bara tre kvarvarande stationshus och en banvaktstuga. I Hovås finns en originell gångbro av betong. Annars var det mest de vackra vyerna, när man cyklar längs kusten, som gjorde det till en njutbar cykeltur.

Snabbfakta                       

  • 1435 mm
  • 24 km
  • 31 december 1901 koncession beviljas
  • 13 juli 1903 öppnas sträckan Göteborg-Släp
  • 31 mars 1904 öppnas sträckan Släp-Särö
  • 18 januari 1954 införs rälsbussar och godstrafiken upphör
  • 9 april 1962 tar Göteborgs Spårvägar över driften
  • 1 januari 1966 upphör persontrafiken

Länk till hemsidor
http://www.historiskt.nu/normalsp/gsj/gsj_inneh.html
http://harald.nordius.se/two/sarobanan.htm