Holjebanan
Historik
Holjebanan, mellan Sandbäck och Holje, byggdes som en del av Västra Blekinge Järnväg, som gick mellan Karlshamn och Sölvesborg. Västra Blekinge Järnväg öppnades för trafik 1886. Ekonomin var redan från början dålig och järnvägen gick i konkurs redan 1888 och såldes till Karlshamns stad. 1903 såldes järnvägen till Mellersta Blekinge Järnväg, som 1906 bytte namn till Blekinge Kustbanor. 1909 förlängdes Holjebanan 1,8 km fram till Olofströms station.
Våra intryck från cyklingen
Holjebanan cyklade vi den 29 juli 2012. Vi cyklade från Olofström söderut. Från Olofström till Jämshög går det att cykla på den gamla banvallen, den leder förbi Orslund och Agrasjön. Efter Jämshög får man cykla på länsväg 121 ända tills man kommer strax innan Sandbäck. Om man svänger av vid Möllekulla, kan man följa banvallen fram till Sandbäck station.
Det finns inte så mycket kvar att se längs banan. Från Olofströms station cyklar man över den gamla järnvägsbron över Snöfflebodaån. Holje station är flyttad till skjutbanan, två km väster om Olofström. Vid Rösjö hållplats finns en minnestavla över Holjebanan. I Gränum finns bara ett godsmagasin kvar. Stationshuset, som var av helt anna typ än de andra stationshusen längs linjen, är tyvärr rivet. Länk till bild på Gränum station. I Kylinge hittade vi också stationshuset. I övrigt är det inte många spår kvar av järnvägen.
Snabbfakta
- 1067 mm
- 17 km lång
- Del av Västra Blekinge Järnväg
- 1 maj 1885 koncession beviljas
- 22 december 1886 öppnas banan för allmän trafik
- 8 juni 1888 konkurs
- 1 juni 1903 köps av Mellersta Blekinge Järnväg (MBlJ)
- 1 januari 1906 MBlJ byter namn till Blekinge kustbanor
- 1 oktober 1909 öppnas förlängningen till Olofströms station, 2 km
- 1 juli 1942 förstatligas Blekinge Kustbanor
- 1 januari 1951 läggs all trafik ned på Holjebanan
- Okänt när spåren rivs
Länk till Rolf Steens hemsida
http://www.historiskt.nu/smalsp/vblj/vblj.html