Skara-Timmersdala Järnväg
Historik och kuriosa
Upprinnelsen till att man skulle bygga Skara-Timmersdala Järnväg (STJ) var att man tillsammans med Västergötland-Göteborgs järnvägar (VGJ) skulle bygga en förbindelse från Skara till Mariestad. Innan allt var klart drog sig VGJ ur och köpte istället Skara-Kinnekulle-Vänerns Järnväg samt Mariestad-Kinnekulle Järnväg och länkade ihop dessa.
I slutet av 1907 kom man igång att bygga järnvägen och den stod färdig hösten 1909. Man hade storstilade planer på att förlänga järnvägen norr om Vättern och länka ihop den med det östgötska smalspårsnätet. Av detta blev ingenting. 1915 tog VGJ över det konkursmässiga järnvägsbolaget. 1932 upphörde persontrafiken och 1940 godstrafiken, sedan var STJ:s saga all. Samma år revs spåren upp. Länk till karta.
Våra intryck från cyklingen
Skara-Timmersdala Järnväg cyklade vi i två etapper. Skara-Ölanda hållplats cyklade vi den 7 juli 2010 och Istrum-Timmersdala den 3 juli 2010. Mellan Ölanda Hållplats och Istrum finns banvallen inte kvar.
Från Skara cyklade vi på banvallen mot Axvall fram till Östra Brandshagen, därifrån norrut mot biskopssätet Brunnsbo. Härifrån kunde vi cykla på banvallen ett par km mot nordväst. Vid Lundsbergs gård tar banvallen slut och vi fick ta en omväg runt Stålberga gård. Vid Källstorp kom vi på banvallen igen och kunde cykla den tre km till Ölanda hållplats. Här vände vi, eftersom banvallen tar slut här.
Några dagar tidigare hade vi cyklat från Istrum till Timmersdala. Från Istrum går det att cykla på banvallen 5-6 km mot nordväst till Lerdala. De sista 6 km till Timmersdala får man cykla på vägen, för banvallen gick ute på åkern och är nedplöjd. Det kan tyckas bortkastat att cykla denna sönderhackade banvall, men stationshusen längs vägen gör det värt besväret.
Snabbfakta
- 891 mm
- 27 km
- 29 november 1906 koncession beviljas
- 24 oktober 1909 öppnas Skara-Timmersdala Järnväg
- 1 juli 1925 övertas järnvägen av Västergötland-Göteborgs Järnvägar
- 1 september 1932 upphör persontrafiken på hela banan
- 15 september 1940 upphör den kvarvarande godstrafiken på sträckan Dämman-Timmersdala
- 1940 rivs sträckan Timmerlada-Dämman, övrig sträcka okänt
Länkar till hemsidor
http://www.historiskt.nu/smalsp/vgj/stj/stj.html
http://www.stiglundin.se/jarnvag/18116975/lssj/linje/skara.htm